Wie is wie: Universiteit Maastricht

Werkzaam aan de Universiteit Maastricht
Lies Wesseling is literatuurwetenschapper en directeur van het Centrum voor Gender en Diversiteit, een onderzoekscentrum van de Faculteit Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht. Zij is de leider van het door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek gefinancierde onderzoeksprogramma’s  Emergent Cultural Literacy: Assimilating Children’s Literature en PLACIM: Platform for a Cultural History of Children’s Media.  Zij publiceert onder andere over kinderboeken over adoptie voor geadopteerden, en over de manieren waarop geadopteerden zelf hun levensverhaal vertellen wanneer ze eenmaal de volwassenheid hebben bereikt. Ook de culturele productie van adoptieouders (weblogs, memoires, autobiografieën, dagboeken, documentaires, etc.) wordt hierbij in ogenschouw genomen. Hiernaast interesseert zij zich voor kwesties rondom geletterdheid in de breedste zin des woords, met name voor vraagstukken omtrent  de verwerving van geletterdheid in de hedendaagse multimediale cultuur. Deze problematiek staat tevens centraal in het door haar georganiseerde 21e tweejaarlijkse congres van de International Research Society for Children’s Literature, getiteld Children’s Literature and Media Cultures (www.irscl2013.com).
 
Maaike Meijer
Maaike Meijer is literatuurwetenschapper en hoogleraar genderstudies aan het Centrum voor Gender en Diversiteit (Faculteit Cultuur- en Maatschappijwetenschappen) van de Universiteit Maastricht. Zij publiceert op het gebied van (veelal Nederlandstalige) poëzie en populaire cultuur, en was hoofdredacteur bij de vijfdelige reeks Cultuur en migratie in Nederland (2003 - '05). Recentelijk bezorgde zij onder meer De beste 100 gedichten voor de VSB Poëzieprijs 2011 en M. Vasalis/ Geert van Oorschot: Briefwisseling 1951- 1987 (met Nop Maas, 2009). In 2011 zag haar M. Vasalis. Een biografie het licht, een boek dat zes drukken beleefde en genomineerd werd voor De Gouden Uil en de Erik Hazelhoff Roelzema Biografielprijs. Er werden tot heden twintigduizend exemplaren van verkocht. Op het moment bestudeert zij de relaties tussen poëzie en liederen en werkt daarnaast aan een boek over hedendaagse representaties van mannelijkheid.
Binnen het project Emergent Cultural Literacy is zij begeleider van de promoties van De Bruijn en Verouden
 
Ingeborg Hendriks
Ingeborg Hendriks studeerde Taal- en Literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en deed daarna in deeltijd de PABO. Nu is zij als scholencoördinator verbonden aan de onderzoeksgroep 'Emergent Cultural Literacy' in dienst van de Universiteit van Maastricht. Het is haar taak om basisscholen te werven die volgend jaar willen deelnemen aan het Leeskalenderproject. Met dat doel geeft zij voorlichtingsbijeenkomsten over het Leeskalenderproject in Noord- Brabant en Limburg en onderhoudt zij contact met leerkrachten, bibliotheekmedewerkers en onderwijsbegeleiders. 
Naast deze functie ontwikkelt Ingeborg Hendriks educatieve materialen voor het basisonderwijs op het gebied van leesbevordering, taal en levensbeschouwing. Zij is eigenaar van het bureau 'Zin voor Zin'. 

Annette de Bruijn 
Annette de Bruijn studeerde Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Tijdens deze studie specialiseerde zij zich in de kinder- en jeugdliteratuur en studeerde zij af op een onderzoek naar 'de zin van de onzin in de kinderpoëzie van Annie M.G. Schmidt'. Nu is zij als promovendus verbonden aan de Universiteit Maastricht waar zij in het kader van het Leeskalenderproject onderzoek doet naar de effecten van bepaalde kenmerken van kinderpoëzie en -liedjes op culturele geletterdheid van jonge kinderen.

Inge Verouden
Inge Verouden volgde de opleiding Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en studeerde cum laude af op een onderzoek naar symbolisch spel en de ontwikkeling van geletterdheid. Sinds 2011 is ze als promovendus verbonden aan de Universiteit van Maastricht. Daar doet ze in het kader van het Leeskalenderproject onderzoek naar de effecten van specifieke tekstkenmerken van narratieve genres, zoals sprookjes, griezelverhalen, schelmenverhalen en serieverhalen op ontluikende culturele geletterdheid.

Het Leeskalenderproject is onderdeel van het onderzoeksprogramma Emergent Cultural Literacy: Assimilating Children’s Literature dat gefinancierd is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).