Verborgen talenten. Jeugdliteratuur op school.

Scholen die deelnemen aan het Leeskalenderproject krijgen als dank het boek 'Verborgen talenten. Jeugdliteratuur op school' cadeau. Een van onze onderzoekers, Karen Ghonem-Woets, werkte eraan mee. Hieronder vindt u een inhoudsbeschrijving.



'Wat moet je nou met een boek?', roept Mathilda in het gelijknamige boek van Roald Dahl. Mathilda weet er wel raad mee. Op school heb je echter ook te maken met kinderen die niet van lezen houden en moeite hebben met taal.
De leraar kan de kinderen kennis laten maken met verschillende literaire genres om zo hun literaire smaak en taalvaardigheid te ontwikkelen en leesplezier te bevorderen. En er kan meer. Want je kunt jeugdliteratuur verbinden met alle vakken. Zo kun je bijvoorbeeld een tijdsbeeld oproepen (geschiedenis), verre reizen maken (aardrijkskunde), tijdsduur berekenen (rekenen), een logboek maken (natuuronderwijs) en discussiƫren over goed en kwaad (levensbeschouwing). Door op deze wijze met jeugdliteratuur te werken, kunnen cognitieve, esthetische en ethische doelstellingen met elkaar gecombineerd worden. Zo kunnen de verborgen talenten van leerlingen tot uiting komen.
Verborgen talenten is het eerste handboek dat leraren helpt bovenstaande expertise te ontwikkelen. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond van deel 2 en 3. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur ingezet kan worden in het basisonderwijs.

Verborgen talenten is geschreven voor leraren in het basisonderwijs (in opleiding). Het boek sluit naadloos aan bij de onderdelen van de Kennisbasis Nederlands die betrekking hebben op jeugdliteratuur en leesbevordering. De ondersteunende website bij het boek bevat onder meer opdrachten, titellijsten met aanbevolen jeugdliteratuur, achtergrondmateriaal en verdiepende teksten.

Reactie op deze uitgave

'Dit gedegen boek mag je niet missen als leescoƶrdinator of aankomend leraar in het basisonderwijs. Het maakt je wegwijs in de jeugdliteratuur en legt tegelijk verbanden met leesontwikkeling. Goed te gebruiken bij het project 'Bibliotheek op school'. Ook voor bibliothecarissen is dit een geweldige aanwinst.' NBD Biblion - 12 december 2012.

2012, 1e druk, 264 pagina's
ISBN: 9789046902882