Door Karen Ghonem-Woets
Elke dag boekendag. Verslag van een onderzoek naar het voorlezen van prentenboeken in groep 1 en 2. In opdracht van Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit van Tilburg. M.m.v. Cubiss (Tilburg) en Stichting Lezen (Amsterdam). Amsterdam: Stichting Lezen, 2009. Te downloaden via:
Piet Mooren, Karen
Ghonem-Woets, Erna van Koeven, Jeanne Kurvers en Herman Verschuren (red.): Verborgen talenten. Jeugdliteratuur op
school. Bussum: Coutinho, 2012.
Door Inge Verouden
Inge Verouden (2008). Zullen we vadertje en moedertje spelen? Het symbolisch spel in Jip en Janneke en de ontwikkeling van geletterdheid. In Helma van Lierop (red.), Jeugdliteratuur en andere media. Cultuureducatie in woord en beeld. (pp. 78-89). Biblion: Leidschendam.
Inge Verouden (2008). Zullen we vadertje en moedertje spelen? Het symbolisch spel in Jip en Janneke en de ontwikkeling van geletterdheid. In Helma van Lierop (red.), Jeugdliteratuur en andere media. Cultuureducatie in woord en beeld. (pp. 78-89). Biblion: Leidschendam.
Inge Verouden (2011).
Robin en Knor, een gedeeld heldendom. Literatuur
zonder leeftijd, 25 (86), pp. 69-79.
Door Annette de Bruijn
Annette de Bruijn, Piet Mooren (2008). ‘Kinderen van Pieter Hendrik Hagelslag. Over de zin van de onzin in de kinderpoëzie van Annie M.G. Schmidt’. Literatuur zonder Leeftijd, nr. 76 (2008), pp. 126-138.
Annette de Bruijn, Piet Mooren (2008). ‘Kinderen van Pieter Hendrik Hagelslag. Over de zin van de onzin in de kinderpoëzie van Annie M.G. Schmidt’. Literatuur zonder Leeftijd, nr. 76 (2008), pp. 126-138.
Piet
Mooren, Annette de Bruijn (2010). ‘Bezweringen, in gesprek met Ienne Biemans’. Leesgoed,
Nr. 5 (Jaargang 37), pp. 167-170.
Annette
de Bruijn, Piet Mooren (2011). ‘Lyrische ikken en zure antihelden. Een
interview met Jaap Robben en Benjamin Leroy’. Literatuur zonder Leeftijd, nr.86 (winter), pp.51-63.
Door Lies Wesseling
Lies Wesseling, 'Alleen helden van papier zijn rond: Kikker & Pad tussen oraliteit en schriftelijkheid', Literatuur zonder leeftijd, 25/86 (2012): pp 34-38.
Door Maaike Meijer
Maaike Meijer, ‘Popheldinnen’. Lezing voor het congres Helden, idolen en iconen, Tilburg University 18 januari 2012.
Maaike Meijer, ‘Het populaire lied als literatuur voor alle leeftijden’ in: Piet Mooren e.a. (red) De mondige jeugdliteratuur. Over raakvlakken van jeugdliteratuur en volkscultuur. Leidschendam: Biblion Uitgeverij 2004: 263-276
Maaike Meijer, ‘Poëzie en de cultuur van het innerlijk’, in: Piet Mooren e.a. (red.) Bijna Klassiek. Spraakmakende teksten uit de Tilburgse symposia. Leidschendam: Biblion Uitgeverij 2003, p. 292-309. Sinds 2004 opgenomen in de DBNL- Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. www.dbnl.org
Maaike Meijer, 'Crossing the Borders of the Lyrical: the Case of Annie M.G. Schmidt' in:Differenzen in der Geschlechterdifferenz - Differences within Gender Studies. Aktuelle Perspektiven der Geschlechterforschung. Erich Schmidt Verlag, 1999: 156-168
Het Leeskalenderproject is onderdeel van het onderzoeksprogramma Emergent Cultural Literacy: Assimilating Children’s Literature dat gefinancierd is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Door Lies Wesseling
Lies Wesseling, 'Alleen helden van papier zijn rond: Kikker & Pad tussen oraliteit en schriftelijkheid', Literatuur zonder leeftijd, 25/86 (2012): pp 34-38.
Door Maaike Meijer
Maaike Meijer, ‘Popheldinnen’. Lezing voor het congres Helden, idolen en iconen, Tilburg University 18 januari 2012.
Maaike Meijer, ‘Het populaire lied als literatuur voor alle leeftijden’ in: Piet Mooren e.a. (red) De mondige jeugdliteratuur. Over raakvlakken van jeugdliteratuur en volkscultuur. Leidschendam: Biblion Uitgeverij 2004: 263-276
Maaike Meijer, ‘Poëzie en de cultuur van het innerlijk’, in: Piet Mooren e.a. (red.) Bijna Klassiek. Spraakmakende teksten uit de Tilburgse symposia. Leidschendam: Biblion Uitgeverij 2003, p. 292-309. Sinds 2004 opgenomen in de DBNL- Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. www.dbnl.org
Maaike Meijer, 'Crossing the Borders of the Lyrical: the Case of Annie M.G. Schmidt' in:Differenzen in der Geschlechterdifferenz - Differences within Gender Studies. Aktuelle Perspektiven der Geschlechterforschung. Erich Schmidt Verlag, 1999: 156-168
Het Leeskalenderproject is onderdeel van het onderzoeksprogramma Emergent Cultural Literacy: Assimilating Children’s Literature dat gefinancierd is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).